Columns

Stuurmanskunst

By 02/12/2012 No Comments

Er zijn in Nederland miljoenen mensen die een rijbewijs hebben en op een handjevol van die mensen na vinden al die rijbewijsbezitters dat ze  goed kunnen autorijden. Tegelijkertijd vind vrijwel iedere bezitter van een rijbewijs dat het merendeel van de mensen dat ook een rijbewijs heeft er in de praktijk vrijwel niets dan wel helemaal niets van bakt. Als een chauffeur als gevolg van een ongelukkige manoeuvre een andere chauffeur dwingt om op de rem te gaan staan? Dan denkt degene die onverwacht moet remmen dat die ander hem met opzet dwars zit door schijt aan hem te hebben. Waarna het middelvingertje wordt opgestoken of de kwaliteit van de claxon langdurig wordt uitgetest. Als die boze chauffeur vervolgens zelf uit onachtzaamheid  in de fout gaat, begrijpt hij totaal niet waarom andere weggebruikers het in hun hoofd halen om juist hem de vinger te geven. Hij deed het tenslotte niet met opzet en iedereen kan immers wel eens per ongeluk een foutje maken in het verkeer! Kortom als iemand zelf iets doms doet begrijpt hij niet waarom andere weggebruikers denken dat er opzet in het spel is, terwijl diezelfde weggebruiker altijd denkt dat een fout van een ander juist wel met opzet gemaakt wordt. Koppel dit aan het gegeven dat iedereen van zichzelf denkt dat hij vrijwel net zo goed kan autorijden als Schumacher in zijn beste jaren en je ontkomt niet aan de conclusie dat de mensen met een rijbewijs hun eigen weggedrag veel te optimistisch en die van een ander veel te pessimistisch inschatten. Ik heb het trouwens over de doorsnee gemotoriseerde weggebruiker en helemaal niet over de  mafketels  die graag met 130 kilometer bumpertje kleven, dan wel verkeer van rechts uit beginsel geen voorrang geven. Omdat ze zelf bijvoorbeeld dus wel en de meeste anderen nou eenmaal niet in een Audi  rijden. Ik heb geen idee hoeveel krankzinnige autorijders er dagelijks op de weg te vinden zijn, maar omdat ze zo enorm opvallen en het bloed onder je nagels vandaan weten te halen, ben je al gauw geneigd het aantal hoger in te schatten dan het in werkelijkheid is. Zoals je maar weinig voetbalhooligans nodig hebt om een wedstrijd voor duizenden liefhebbers grondig te verpesten, zo heb je ook niet meer dan een stuk of 5 rijmalloten nodig om een klein autoritje van Utrecht naar Amsterdam tot een ware hel te maken. Als gezegd, de meeste mensen kunnen dan wel wat minder uitmuntend  rijden dan ze zelf denken maar ze halen ook weer niet met opzet  gevaarlijke stommiteiten  uit. Ook onze eigen stadbestuurders laten wel eens merken dat het  beeld dat ze van hun eigen stuurmanskunst  hebben  niet helemaal strookt met het beeld dat anderen daarvan hebben. Dat werd weer even duidelijk nadat onlangs een delegatie van Utrechtse bestuurders en wat van hun geestverwanten aan een jury in Amsterdam  duidelijk moest maken dat Utrecht in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa zou moeten  worden. Die jury verklaarde na afloop dat de stad Utrecht zich daarvoor gediskwalificeerd had omdat de presentatie van de plannen ronduit slecht was. Onze bestuurders reageerden eerst verbijsterd. En toen werden ze heel boos op de jury . Hoe die het in zijn hoofd had durven te halen om de plannen van   ‘ “provinciesteden ‘’ als Maastricht en Eindhoven te prefereren boven die van een stad als Utrecht! Dat Utrecht in feite niks meer is dan de hoofdstad van een kleine provincie met dezelfde naam en dat er minstens honderd steden in Europa bestaan die stukken groter zijn dan de onze? Onze twaalf gezworenen zien dat volledig anders. Utrecht is net als Londen en New York een pure wereldstad. In ieder geval een dure Mercedes in vergelijking met tweedehands Golfjes zoals  Leeuwarden en Maastricht.  En hoezo een slechte presentatie van de plannen? De 12 stadsafgevaardigden hadden  maar liefst 5 dagen onder dure dus vanzelfsprekend deskundige  begeleiding van  coaches getraind op een super presentatie. En ze hadden door mensen die wel  heel goed Engels kunnen praten hun presentatie – die in het Engels moest gebeuren- laten bijschaven.  Dus het kon niet mis gaan! Dat het vervolgens wel mis ging lag dus vanzelfsprekend niet aan de uitmuntende presentatie maar aan de complete achterlijkheid van de jury. Of er nou een auto of een stad bestuurd wordt, heel wat  bestuurders zijn ten diepste geneigd hun eigen kwaliteiten enigszins te overschatten. Los daarvan vind ik vind het intens jammer dat Utrecht in 2018 geen Culturele Hoofdstad van Europa wordt.

Tom

Tom